Piloten som landade på gator på Manhattan

Thomas Edward Fitzpatrick (1930 – 2009) föddes och växte upp i New York City. Han var mannen som två gånger i berusat tillstånd landade med ett Cessna-plan på gator på Manhattan.

Redan som tonåring utmärkte han sig då han lyckades ta värvning i marinkåren redan under kriget. Han var då bara 15 år gammal, men ljög friskt om sin ålder. Sedan återkom han som frivillig i armén 1949 och deltog aktivt i Koreakriget. Han tilldelades Silver Star och Purple Heart för förtjänstfulla insatser i strid. År 1952 återvände han till civil verksamhet och arbetade sedan hela livet som VVS-installatör i New York. Men han jobbade även extra som flygmekaniker på en lokal flygskola och där tog han även flyglektioner, vilka resulterade i flygcertifikat.

En lördag i september 1956 deltog Fitzpatrick i en blöt svensexa för en kamrat. Svensexan ägde rum på Joe´s bar på 191st Street. Fitzpatrick var då 26 år och hade deltagit i två krig. Någon fram på natten påstod Fitzpatrick bestämt att han kunde ta sig från New Jersey till Manhattan på mindre än 15 minuter, men han sa inte hur det skulle gå till. Några i det berusade sällskapet sade att det var en omöjlighet och de slog vad om det hela. Fitzpatrick satte sig i sin bil, körde till New Jersey och det dröjde inte länge förrän han kom tillbaka. Denna gång flygande i en röd-vid Cessna 140. Planet flög mellan de höga husen och landade på den bara 20 m bred St. Nicholas Avenue nära 191st Street. Fitzpatrick taxade fram flygplanet till trottoarkanten framför Joe´s bar och stängde av motorn. Han kom in på baren precis för kl. 03.00, då serveringen skulle upphöra. Han hann att få en öl till. Det dröjde inte många minuter innan polisen anläde och började fråga ut honom. Först sa han att lånat planet av ägaren och fått någon form av motorstörningar under flygning, vilket var anledningen till att han landat på en gata mitt på Manhattan. Senare ändrade han sig dock och berättade att han satt sig i bilen utanför baren och kört till flygklubben, där han brukade jobba extra, och där tagit flygplanet och flugit raka vägen till gatan utanför baren. Planets vingar monterades av och planet bogserades till polisstationen på Wordswoth Avenue på 182nd Street. Planet togs i beslag för att utgöra bevisning i polisutredningen. Polisen noterade att Fitzpatrick hade flygcertifikat och flygtid 160 timmar på flygplanstypen. Fitzpatrick släpptes mot 5000 dollar i borgen. Han var misstänkt för en rad olika brott, bland annat stöd av flygplanet och brott mot luftfartbestämmeler. Det är lite oklart om han även för misstänkt för att ha framfört luftfarkosten i berusat tillstånd. Han hade även brutit mot de lokala trafikföreskrifterna och dessutom flugit utan att han registrerat ett aktuellt intyg om godkänd medicinskt undersökning. Den kan väl tilläggas att kravet på medicinsk undersökning endast avsåg det somatiska.

Sedan flygplanets ägare förklarat att han inte var av uppfattningen att Fitzpatrick stulit flygplanet lades misstankarna om stöld ned av åklagaren. Domstolen dömde Fitzpatrick till böter på 100 dollar. Fitzpatrick fortsatte att arbeta som VVS-installatör och gifte sig i juni 1956. Tydligen fortsatte han ändå att med viss regelbundenhet att besöka barer på Manhattan. Nästan exakt två år efter den sensationella landningen på en smal gata på Manhattan satt Fitzpatrick en natt på en annan bar och skröt över den tidigare landningen, som skett nattetid i berusat tillstånd. Han hade till och med lyckats från luften lokalisera rätt gata utanför den baren. En av de närvarande gästerna hade inte hört talas om bravaden och sa att han inte alls trodde på berättelsen och skrytet. Fitzpatrick ställde sig då upp utan att säga något, gick ut till sin bil och åkte ut till flygklubben på Teterboro Airport i New Jersey. Där kunde han snabbt välja ett av tio tillgängliga plan. Även den här gången valde han en Cessna 140. Han startade kl. 00.20 utan några tända positionsljus och utan någon radiokontakt med det bemannade flygledartornet. Fitzpatrick landade 25 minuter senare på 191st Street när Amsterdam Avenue. Landningen gick bra, även om flygplanet studsade upp från asfalten några gånger. Efter landningen taxade piloten planet nedför 187th Street, när den bar där han suttit tidigare samma natt. Piloten hoppade ur planet och sprang i full fart nedför 187th Street. Några vittnen såg honom. Det övergivna planet stod mitt i en gatukorsning och tillskyndande poliser tvingades att för hand rulla planet åt sidan för att det inte skulle hindra trafiken. Vittnena som sett piloten springa iväg kunde ge ett bra signalement, men polisen kunde in gripa piloten den natten. Han satt nämligen på en bar och där letade inte polisen. Men eftersom landningen mycket liknande den som skett två år tidigare tog polisen in Fitzpatrick för förhör. Först nekande han till all kännedom om flygplanet. Först när han fick höra vittnenas berättelse om hur piloten såg ut och att man funnit hans fingeravtryck på olika reglage i flygplanet erkände han att det var han som den gången hade landat på en gata på Manhattan. Den här gången fick han en rejäl uppläxning av domaren och dömdes till fängelse i sex månader. Domaren sade dock att han tagit intryck av att Fitzpatrick som ung man två gånger anmält sig som frivillig för att tjänstgöra i marinkåren och i armén under andra världskriget och Koreakriget. Domaren noterade även att han tilldelats två förtjänsttecken för insatser under de två krigen. Men domaren sade med allvar att Fitzpatrick måste förstå att det är mycket riskfyllt och helt olagligt att landa på en gata på Manhattan. Dessutom hade domstolen förstått att han flög i berusat tillstånd. Fitzpatrick enda svar till domaren var att ”allt är spritens fel”. Efter avtjänat fängelsestraff flög Fitzpatrick aldrig mer, men jobbade vidare som VVS-tekniker till dess han 79 år gammal dog i cancer år 2009.

Om Arwidson

Advokat bosatt och verksam i Stockholm
Detta inlägg publicerades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.