Flygplan flög in i Empire State Building

I samband med katastrofen den 11 september 2001 skrevs det en del om att det tidigare inträffat att flygplan flugit in höga byggnader. Ett amerikanskt bombflygplan (B-25 Mitchell) kraschade den 28 juli 1945 rakt in i 79:e våningen av Empire State Building, vilket då var den högsta byggnaden i New York och även den högsta byggnaden i världen. Olyckan berodde på tät dimma. Flygplansbesättningen på tre personer och 11 personer i byggnaden omkom. Ett 20-tal personer i byggnaden skadades. Piloten, löjtnant William Smith, var en erfaren pilot med 100 stridsuppdrag bakom sig.

B-25 Mitchell-bombaren, med två piloter och en passagerare ombord, flög från New Bedford, Massachusetts, till LaGuardia Airport i New York City. När flygplanet flög in mot flygplatsen i New York, på en lördagsmorgon, var dimman över Manhattan mycket tät. Flygplanet omdirigerades därför av trafikledningen till Newark Airport. Det innebar att flygrutten skulle bli rakt över Manhattan. Flygledningen varnade för dimman och sa uttryckligen att Empire State Buildning inte syntes i dimman. Flygplanet flög långsamt och förhållandevis lågt. Piloten meddelade att han hade visuell kontakt med Chrysler-byggnaden mitt på Manhattan och svängde för att undvika den byggnaden. Följden blev att flygplanet i stället flög rakt in i norra sidan av Empire State Building, nära 79:e våningen. Vid kraschen exploderade flygbränslet och fyllde byggnaden med eldsflammor ned till 75:e vången och elden slog ut från det stora hål i byggnadens vägg som kraschen rivit upp. En motor från planet gick rakt igenom byggnaden och landade på en takvåning på andra sidan gatan. Andra delar från planet hamnade ovanpå andra närliggande byggnader. Kroppen efter piloten, William Smith, hittades inte förrän efter två dygn då den återfanns i botten av ett hisschakt. En hisskötare, Betty Lou Oliver, skadades allvarligt då hon befann sig en hisskorg ovanför den våning i vilken flygplanet kraschade. Räddningspersonal tog hand om henne, men då hon var så svårt skadad bestämde man sig för att sända ned henne med en annan hiss för transport till sjukhus. Men när räddningsmaskapet skulle transportera ned henne i den andra hissen hade de inte upptäckt att vajrarna i den hissen skadats genom krasch. Hisskorgen föll därför fritt 75 våningar ned, men hejdades av den luftkudde som bildades under hisskorgens fall. Nedslaget hejdades även av att det tidigare hade ramlat ned omkring 300 m vajrar som hamnet på botten i schaktet. Hisskötaren bröt båda benen vid nedslaget i hisschaktets botten, men överlevde. Hon hittades av räddningsmanskapet i skrotet efter hisskorgen. Vid olyckan var hon 20 år. Hon blev 74 år. Efter

Den andra motorn slet sönder kabeln till en hiss med en kvinna i hisskorgen med följd att hissen störtade ned i hisschaktet. Den automatiska nödbromsen i hissen hindrad hisskorgen från att slå i botten på hisschaktet, men flygplanets andra motor föll ned i schaktet och hamnade ovanpå hisskorgen. En snabb insats från räddningspersonal räddade kvinnans liv.

Eftersom det var tidigt en lördag morgon var det få personer som befann sig byggnaden. Endast 11 personer omkom i byggnaden, trots att det var mycket stora skador på byggnaden. De dödades genom det brinnade flygbränslet eller genom att de kastades ut från byggnaden. Flygplanet kraschade rakt in i det kontor som användes av katolska kyrkans krigshjälpsbyrå och alla som dog i byggnaden var verksamma vid detta kontor.

Det hål i byggnaden som slogs upp var ca. 6 x 7 m och kostnaderna för att reparera skadorna på byggnaden uppgick till knappt 1 milj dollar i dåvarande prisnivå.

Om Arwidson

Advokat bosatt och verksam i Stockholm
Detta inlägg publicerades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.