Biskopen trodde inte på flygning

Det var bröderna Orville och Wilbur som var de första att flyga ett motordrivet flygplan, vilket inträffade i Kitty Hawk, Carolina, den 17 december 1903. Men det var förstås bara en av dem som flög första gången den dagen och det var Orville. När man läser om bröderna Wright får man bland annat veta att de ”hade en cykelverkstad och de experimenterade med glidflygplan”. Vad man inte får veta var att deras far, Milton Wright (1828 – 1917) var biskop, lärd teolog och redaktör för kristna tidningar. Milton Wright och hans hustru Susan fick sju barn, varav ett tvillingpar som avled kort efter födelsen. Fyra söner och en dotter uppnådde vuxen ålder. Båda föräldrarna var intellektuella. I hemmet fanns två stora bibliotek. Det ena bestod endast av teologisk litteratur, medan det andra hade varierande litteratur. Orville uppgav många år senare att han och brodern hade haft den stora förmånen att få växa upp i ett hem där barnen uppmuntrades att söka kunskap och utöva intellektuella intressen. Bröderna fick leksaker som skulle stimulera deras upptäckarlust. De döptes efter namnen på två predikanter som fadern beundrade (Wilbur och Orville). Deras vänner kallade dem för ”Will” och ”Orv”. Själva kallade de varandra för ”Ullam” och ”Bubs”. Grannarna kände dem som ”biskopens pojkar”. Biskopen hade en ledande ställning i the Church of the United Brethren in Christ. 

Biskop Milton Wright levde till 1917, då han avled 88 år gammal. Han hade varit informerad om sönernas experiment med att försöka flyga med motor enligt principen ”tyngre än luft”. Kort före den första flygningen sa biskopen: ”Det är bara Gud och änglar som kan flyga”. Själv fick han erfara både sönernas flygningar och första världskriget med omfattande luftstrider. Varför biskopen endast nämnde Gud och änglar känner jag inte till. Fåglar, humlor och andra flygfän borde också ha nämnts, tycker jag. Det är på något sätt märkligt att brödernas far inte alls trodde på att det var möjligt för människan att flyga annat än med ballonger och glidflygplan.

Den 17 december 1903 flög Orville i 12 sekunder och skuttet i luften blev bara 36,5 m. Den andra flygningen den dagen gjorde brodern Wilbur. Han flög kortare tid, men kom längre. Hans flygskutt varade 11 sekunder och han kom så långt som 53 m. Allt mättas mycket noga. Bröderna genomförde ytterligare två flygningar den dagen, men sedan kom det vindbyar som kastade flygplanet över ända där det stod på marken. Motorn var en 4-cylindrig vattenkyld radmotor på 16 hkp (1200 r/m). Före den första motorflygningen hade bröderna gjort ett mycket stort antal försök med glidflygplan från en höjd som på orten kallades ”Kill Devil Hills”. Något att notera.

Wilton slutade med all praktisk flygning efter det att han utbildat ett par officerare 1909 att flyga ett flygplan som bröderna konstruerat och byggt. Därefter ägnade han sig uteslutande åt teoretiska studier i aerodynamik och en del praktiska experiment i ämnet. Han avled 1912 i tyfoidfeber endast 45 år gammal. Orville levde däremot till 87 års ålder. Han avled 1948 i Dayton, Ohio, och hade då på avstånd fått uppleva både det omfattande luftkriget under andra världskriget, kärnvapenanfall med flygplan och jetmotorns utveckling. Orville var framgångsrik ledare för sitt eget företag, som under lång tid tillverkade flygplansmotorer för både det amerikanska försvaret och andra flygplanstillverkare i andra länder.

Om Arwidson

Advokat bosatt och verksam i Stockholm
Detta inlägg publicerades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.