Första Atlantflygningarna

Charles Cindbergh var inte den förste som flög ensam över Atlanten, han var dock den förste ensamflygare som flög utan mellanlandning. Den amerikanske löjtnanten Albert Reid flög redan 9 maj 1919 en NC-4 Curtiss flygbåt över över Atlanten tillsammans med fyra besättningsmän. Men det var bara det att han gjorde sex mellanlandningar och att hela färden tog 23 dagar. De flög vägen Long Island – Trespassey Bay – New Foundland – Azorerna och slutligen till Lissabon. Albert Read sade i en intervju efter flygningen att människan i framtiden skulle kunna flyga på 20 000 m höjd och med en fart 1 600 km/h. Tidningen New York Times hånade honom och menade att en flygare minsann borde begripa att på den höjden är luften så tunna att propellrarna inte har någon verkan. När Read avled 1968 hade flygets utveckling gått så långt att man kunde flyga på ännu högre höjder och med ännu högre hastighet.

Däremot flög John Alcock och Arthur Brown sin stora Vickers bombflygplan (modifierad) från Newfoundland till Irland några veckor senare. Det var en nonstop flygning och de två flygarna flög på 16 timmar och 12 minuter och landade på 15 juni på Irland. Vid landningen tippade flygplanet med nosen ned i en mosse. Piloterna togs emot som folkhjältar och de erövrade vann det stora pris som tidningen Daily Mail hade satt upp, det var en belöning på 10 000 pund. Priset överlämnades av Winston Churchill. Med i flygplanet hade piloterna 196 brev och ett paket, vilket var den första flygningen med flygpost över Atlanten. När flygplanet startade från Newfoundland hade man ombord 3932 liter bränsle. Själva flygplanet vägde själv endast 3,2 ton och hade en toppfart på 161 km/h. Planet var utrustat med två motorer om vardera 360 hp. Vid starten hade man problem att komma upp i luften på grund av den höga vikten med bränsle. Planet var nära att slå in i några träd, men man klarade det. Efter drygt en timmes flygning gick generatorn sönder så att man förlorade radiokontakten och även värmen. Intercom-anläggningen kunde inte heller användas. Ytterligare 3 timmar senare sprack ett avgasrör så det uppkom ett kraftigt missljud under resten av flygningen. De fick då mycket svårt att prata med varandra på grund av det höga ljudet. Ytterligare 2 timmar senare tvingades man flyga flera timmar i tjock dimma utan ögonkontakt med vattenytan och när man närmade sig irländska kusten kom man in i en snöstorm och fick isbildning på vingarna. En av piloterna tvingades krypa ut på en vinge för att knacka loss den is som bildats på motorns förgasare. Alcock avled den 18 december 1919 när han störtade med ett annat flygplan under en flyguppvisning i Paris. Brown levde fram till år 1948.

Om Arwidson

Advokat bosatt och verksam i Stockholm
Detta inlägg publicerades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.