De första flygningarna och Carl Cederström

Sveriges första aviatör var Carl Cederström. Det var han som förste svensk utbildade sig till flygare i Frankrike och som slutade sitt liv när han, tillsammans med en annan flygare, skulle leverera en flygplan till Finland. Ett flygplan som hans eget företaget hade byggt.

Den 25 juli 1909 flög Blériot över Engelska kanalen, och samma dag lyfte och flög den första flygmaskinen över svensk mark. Inte högt och inte långt, men dock så mycket att det räckte för en premiär. Flygaren var en liten fransman, som hette Legagneux, och hans maskin var ett Farmanbiplan, en galoschhylla i jätteformat. Fyra dagar senare på kvällen gjorde Legagneux om försöket och nu inför hela Stockholm. Kungen var med titta på ”uppstigningen”. Starten ägde rum från artillerikasernen på Gärdet, och staden med de kungliga i spetsen hade mött upp för att få vara med om sensationen. En författare från den tiden beskriver händelsen:

”I ett myller av funktionärer och handräckningsmanskap fördes den jättelika vita flygmaskinen ut på startplatsen. En liten blåklädd man satte sig vid spakarna mitt i den stora framcellen: Legagneux. Artillerister höll fast maskinen. En man i brun overall och svart bask på huvudet, tydligen den franske mekanikern, drog runt propellern. Denna slog i gång, motorn vrålade, sanden yrde om artilleristerna, ett tecken av Legagneux, och under publikens andlösa spänning rullade aeroplanet ut över gräset, släppte marken, höjde sig fritt i luften: flög! Och folkmassan jublade. Planet följde terrängens kupering i en våglinje över Gärdet och landade på andra sidan fältet.”

Stockholmarna hade sett den första flygmaskinen i luften. Den hade bara ett fel. Den fördes inte av en svensk. Men det felet blev avhjälpt trots att det tog ett år.

Den svensk som var först att med hjälp av ett flygplan svingade sig upp i luften var adelsmannen Carl Cederström. Innan han påbörjade aviatörsutbildningen i Frankrike hade han hunnit bli direktör för ett hyrverk med bilar i Stockholm. Men han lyckades aldrig lära sig köra bil.

Direktören för Bilbolaget aldrig lyckades aldrig själv framföra bilar på ett säkert sätt Han gav definitivt upp alla försök sedan han kört på en äldre dam som promenerade i centrala Stockholm. Han hoppade genast ur bilen och gick och ringde efter en av sina chaufförer, som fick köra hem den lindrigt skadade damen. Hon var överlyckliga för hon fick göra sin första bilresa i stadens elegantaste bil. Därefter försökte han sig aldrig mer på att köra bil. I stället reste han till Frankrike för att lära sig flyga. En gång när han tillfrågades om varför han vill bli flygare så sa han: ”Det fina med luften är att där finns det inte några promenerande kärringar och inte några bankdirektörer heller.”

På flygskolan i Frankrike tränades eleverna till en början genom att får köra omkring på gräsfältet för att bara ”känna på” flygmaskinen. När Carl Cederström gjorde det en gång så kom han att av misstag röra spaken så kraftigt att maskinen skuttade upp i luften och där flög han som den förste svensk som flög med motorflyg. Sedan kom han hem och visade upp sin flygfärdighet på Gärdet och blev alltså den förste svensk som flög i Sverige. Men den första flygningen som en svensk gjorde (i Frankrike) var ett rent misstag och hade kunnat sluta olyckligt. Nu kom olyckan senare för Carl Cederström.

Flygbaronen Carl Cederström omkom den 29 juni 1918 i Ålands hav när han, 51 år gammal, medföljde i ett plan som skulle levereras från Furusund till Finland. Piloten var hans tidigare elev Carl Gustaf Krokstedt. Kropparna återfanns senare i Ålands hav.

Om Arwidson

Advokat bosatt och verksam i Stockholm
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.