Sverige förste fortkörare

Svenska Dagbladet har för några veckor sedan lanserat sitt digitala arkiv för prenumeranterna. Nu är det möjligt att sitta hemma i soffan och söka på enstaka ord eller namn i det tidningsläggen ända från 1884. Det visar sig att träffsäkerheten är mycket god eller möjligen helt perfekt. Hela arkivet finns tillgängligt över nätet för oss alla som är prenumeranter.

Jag har själv kunnat finna det tidningsnummer från 1923 där för första gången Adolf Hitlers namn finns med. Det var en mycket intressant och klargörande artikel i vilken författaren varnar för Hitlers ledarskap och framfart som demagog. Jag ser fram mot att noga gå igenom vissa tidsavsnitt, exempelvis veckorna före det ryska anfallet på Finland den 30 november 1939.

Nu ler jag stort åt en del notiser och korta nyhetsartiklar som jag funnit. Vem var den förste fortköraren i Stockholm och möjligen i vårt land? Någon måste ju har varit först med den försyndelsen. Svenska dagbladet skrev den 26 maj 1900 om den första fartdåren. Den dagen åkte bokhållaren Carl Oscar Henning Forslund som allra första stockholmare fast för fortkörning. Forslund hade varit på restaurangen Riche och kom körande på Strandvägen med sin franska Leon Bollee Voiturette. Poliskonstapel Karlsson skrek åt Forslund att sakta in, men utan reaktion. Då sprang Karlsson ikapp bilen. Han ska sedan ha tagit tag i Forslunds frackskört för att få stopp på bilen. Forslund fick böta 15 kronor för ”öfverdådig framfart”. Det fanns då ingen officiell hastighetsgräns, men enligt vad Forslund själv efteråt hävdade så gick gränsen vid 6 kilometer i timmen. Jag noterar att polismannen lyckades springa ikapp bilen och att Forslund minsann var klädd i frack. Det var fart på polisen år 1900 och det var klass på fortkörarna.

För den bilintresserade vill jag notera att ”Voiturette” började byggas av Léon Bollée  redan 1895. Det var en trehjulig bil med två säten, som var helt öppen och närmast såg ut som vi i dag tänker oss en motorcykel. Motorn var på tre hästkrafter och kraftöverföringen skedde med en drivrem. Flera hundra exemplar tillverkades och det rapporterades att den sålde bra.

Om Arwidson

Advokat bosatt och verksam i Stockholm
Detta inlägg publicerades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.