Vill du bli slank som en fransyska?

Vill du bli slank som en fransyska? Franska kvinnor blir nämligen inte tjocka och feta som amerikanskor. Fransyskan Mireille Guiliano skrev en bok 2005 som blev en riktig storsäljare bland de kraftiga i USA. En provokativ titel i ett land med fler riktigt feta än något annat land. Titeln var alltså: Vill du bli slank som en fransyska. Hon fick fått både ris och ros för boken, som sedan kom på svenska i pocket.

Guiliano är själv bosatt i USA och inte vem som helst utan försäljningsdirektör för champagnen Veuve Clicquot. Och visst, champagne är jättebra om man vill bli smal som en fransyska. Både att sippa ur höga glas och att använda i matlagningen. Fransyskor ser ingen motsättning mellan att äta bröd och choklad och ta ett glas vin – och hålla vikten och hälsan. Ursprunget till boken är Guilianos egen ungdom och ett studieår i USA, när hon gick upp tio kilo. Vid återkomsten till Frankrike mötte hennes pappa på flygplatsen med orden: Du ser ut som en säck potatis . Klart att det satte sina spår. Och inte rasade kilona med automatik heller i och med att hon landat på fransk mark igen. Trots att Guiliano hävdar att smala fransyskor och feta amerikanskor inte har något med gener att göra, utan enbart med kultur. Familjedoktorn kallades in och den unga Mireille fick skriva matdagbok. vad åt hon, när och hur? Och det visade sig förstås att hon tagit med sig den amerikanska kulturen hem. Hennes budskap i korthet: Fransyskor får redan under uppväxten lära sig att ta små portioner och inte äta sig riktigt mätta. ”Fina flickor tar inte stora portioner”. Så det skulle alltså vara förklaringen och inte den att genmaterialet skiljer sig mellan amerikanskor och fransyskor. Jag blev fascinerad av boken då jag lade märke till att det på förlagstexten på omslaget stod att den sålt i mer än 700 miljoner exemplar! Om författaren tjänat fem kronor per bok så lär hon kunna ägna resten av livet åt att dricka champagne och äta pyttesmå portioner.

Giuliano har fått kritik för sin bok (och uppföljarna) därför att den ger en mycket stereotyp bild av den franska kvinnan och för att den och senare böcker är slarvigt skrivna. Men vad man inte kommer förbi i all kritik av boken är att den faktiskt har sålt enormt bra. Författaren slutade omedelbart som försäljningschef för Vevuve Clicqout för att bara leva som författare. Uppenbarligen hade hon sålt så bra att det inte fanns anledning att jobba med något annat.

Om Arwidson

Advokat bosatt och verksam i Stockholm
Detta inlägg publicerades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.