Empatimätning och intressenivåer

SvD har i dag en längre intervju med Sherry Turkle, professor vid Massachusetts Institute of Technology (MIT) i Boston. Det är Maria Carling som intervjuar och det handlar om den moderna människans kommunikationsmönster och empatidjupet i våra samtal. Läs artikeln! I intervjuen säger Sherry Turkle bland annat följande:

–Ett äkta samtal är en magisk sak som händer mellan två människor. Det är i konversation med andra som vi är som mest mänskliga. Där är då vi skapar intimitet och empati. Som det ser ut i dag kommunicerar vi mer än någonsin, men vi för allt färre riktiga samtal.

Nu kan man väl ändå ganska halvbittert säga att det finns förhållandevis många personer som inte kan göra sig intressanta även om de anstränger sig maximalt. Empatinivåer går kanske att mäta, jag kan inte det där utan får försöka förlita mig på professorn. Men hur är det med nyfikenheten och intressenivå? Från mina studier i pedagogik minns jag att ”intresse” var en avgörande faktor i den s.k. edukationsprocessen. Har man inte ett verkligt intresse för något så lär man sig inte så mycket heller. Låter som en självklarhet förstås, men är ett grundläggande förhållande. Lärarens främsta uppgift är inte att aktivt lära ut något utan att i stället väcka och över tiden bibehålla elevens intresse för ämnet och uppgifterna. Elever påverkar själva i högsta grad sin inlärningsförmåga. Uthållighet är också en egenskap. Låter enkelt och är inte något omöjligt. Dessutom borde det vara inspirerande för läraren själv att ha intresserade elever.

Om Arwidson

Advokat bosatt och verksam i Stockholm
Detta inlägg publicerades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.