Fulingarna på Svenska Dagbladet (SvD)

En gammal och välmotiverad regel säger att tidningarna noga ska göra åtskillnad mellan annonser och journalistiskt material. Det gäller att läsaren enkelt ska kunna avgöra när det är annonser och när det inte är det. På nätupplagan har dock SvD börjat med ”sponsrade artiklar”. I helgen hade man några ”artiklar” som inte skrivits av tidningens journalister utan av ”vår partner SE-banken”. Artiklarna handlade om arvsrätten för särkullebarn eller snarare vad som gäller för föräldrar som har särkullebarn. Enkla artiklar utan någon knorr så att säga. Som läsare undrar man varför SE-banken skriver något som ser ut som journalistiska artiklar. Det finns naturligtvis kommersiella skäl till det. Det är en fuling det hela, som en väl renommerad tidning som SvD inte borde smutsa ned sig med. Nu ska det också sägas att det med liten text står att det är en ”sponsad artikel” som inte skrivits av tidningens journalister. Alltså ”sponsrad artikel”, alltså inte annons och inte vanlig artikel. Den mellankategorin av texter vill vi inte se mera av.

Om Arwidson

Advokat bosatt och verksam i Stockholm
Detta inlägg publicerades i Språk. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s